بارها داستان حوادثی همچون کیف‌قاپی و گوشی‌قاپی را شنیده و حتی صحنه‌هایی از آن‌ها را در فضای مجازی دیده‌ایم. صحنه‌هایی که فردِ قربانی بی‌اطلاع از اینکه قرار است چه بلایی سرش بیاید در تیررس چند فرد ضد‌اجتماع قرار می‌گیرد و در یک چشم بر‌هم زدنی کیف و یا تلفن همراهش را از دست می‌دهد. البته برخی از اوقات همین سرقت ساده رنگ خون می‌گیرد و مقاومت مال‌باخته پای تیغه چاقوی قاپ‌ز‌نان را به وسط می‌کشد.به گفته مسئولان انتظامی کشور بیشتر قاپ‌زنان، سارقان سابقه‌داری هستند که به دلیل همین اعمال هنجار‌شکنانه، چند مرتبه‌ای دستگیر و روزهایی را پشت میله‌های زندان سپری کرده‌اند. این افراد بجای اینکه پس از حبس سر به راه شوند همچنان بر طبل جرم می‌کوبند و برای افراد جامعه ناامنی ایجاد می‌کنند.

سرقت‌های تیزدستانه از شهروندان

چند روز پیش مأموران پلیس مشهد در پی جریان یکی از همین پرونده‌های قاپ‌زنی قرار گرفتند که طبق اظهارات مال‌باختگان متهم این پرونده دختری جوان بوده و باترفندی حیله‌گرانه تلفن همراه آن‌ها را دزدیده و به همراه همدستانش از محل متواری شده‌اند. یکی از شاکیان این پرونده که پسری جوان است در اظهاراتش به پلیس گفت: «داخل ایستگاه اتوبوس ایستاده بودم و تلفن همراهم را در دست گرفته و مشغول چک کردن صفحات شبکه‌های اجتماعی‌ام بودم که یک دستگاه خودروی سواری مقابلم توقف کرد و دختری جوان شیشه سمت راست را پایین کشید و از من خواست تا تلفن همراهم را برای یک تماس کوتاه به او بدهم. من نیز تلفنم را در اختیارش گذاشتم. تا به خودم آمدم راننده پایش را بر روی پدال گاز فشرد و فرار کرد. چند قدمی دنبال خودرو دویدم اما سرعت بالای آن و شلوغی خیابان مانع ادامه مسیرم شد.» دیگر شاکیان این پرونده نیز اظهاراتی بر همین اساس به پلیس ارائه دادند و اظهارات این پسر جوان را تأیید کردند. با به دست آمدن این اطلاعات با توجه به موقعیت جغرافیایی محل ارتکاب جرم تیمی از مأموران دایره تجسس کلانتری نجفی برای شناسایی و دستگیری متهمان وارد عمل شدند. مأموران در قدم اول پیگیری‌هایشان، با همکاری شاکیان که متهمان پرونده را مشاهده کرده بودند، چهره آن‌ها را ترسیم و در اختیار دیگر تیم‌های گشتی قرار دادند.

تصادف با خودرو لوکس

تحقیقات پرونده ادامه داشت تا اینکه خودرو متهمان در بولوار وکیل‌‌آباد به رؤیت یکی از اکیپ‌های گشتی پلیس راهنمایی و رانندگی رسید. اعلام این خبر به مرکز پیام پلیس بلافاصله پای مأموران کلانتری نجفی را به این بولوار کشاند اما قبل از حضور مجریان قانون متهمان پا به فرار گذاشته بودند. طبق گزارش اعلام شده از سوی مأموران پلیس راهور مشخص شد که متهمان به قاپ‌زنی گوشی تلفن همراه یکی از شهروندان اقدام کرده و برای فرار از دست مال‌باخته به صورت دنده‌ عقب به سمت یکی از خروجی‌های این بولوار حرکت کرده‌اند که در این بین با یک دستگاه خودرو لکسوس و پژو برخورد کرده‌اند. متهمان از ترس دستگیری بلافاصله از خودرو پیاده شده و قبل از حضور پلیس فرار کرده‌اند.تیم رسیدگی‌کننده با بررسی مستندات تصویری دوربین‌های مداربسته که لحظه فرار متهمان را ثبت کرده بود، متوجه شدند که چهره سارقان فراری با تصویر متهمان تحت تعقیبشان برابری دارد، ازاین‌رو پیگیری‌های میدانی پلیس در آخر سر به ردزنی راننده این خودرو سواری در همان حوالی بولوار وکیل‌آباد مشهد منجر شد.

دستگیری اولین مهره

مأموران دایره تجسس کلانتری نجفی پس از شناسایی این فرد طی هماهنگی قضایی به سراغش رفتند و او را در اقدامی غافل‌گیرانه دستگیر کردند. این مرد سی‌ و دوساله که دارای ٢‌سابقه کیفری است در اظهاراتش ضمن اعتراف به جرم خود دو همدست دیگرش را به مأموران معرفی کرد. مأموران پس از کسب این اطلاعات در اقدامی ضربتی دو سارق دیگر را که یکی از آن‌ها دختر تحت تعقیبشان بود دستگیر کردند. ٣متهم دستگیر شده پس از انتقال به کلانتری نجفی از سوی چند نفر از شکات مورد شناسایی قرار گرفتند و مشخص شد که آن‌ها عامل اصلی قاپ‌زنی‌های تلفن همراه در حوزه استحفاظی این کلانتری بوده‌اند.فرمانده انتظامی مشهد درباره شگرد متهمان در این پرونده گفت: متهمان با یک دستگاه خودرو سواری در خیابان‌های خلوت پرسه‌زنی می‌کردند و دختر جوان دستگیر شده نیز به بهانه اینکه شارژ تلفن همراهش تمام شده گوشی تلفن همراه برخی از پسران جوان را می‌گرفته و در این لحظه با خودرو متواری می‌شده‌اند.سرهنگ اکبر آقابیگی ادامه داد: در آخرین سرقت، مال‌باخته دست متهمان را می‌خواند و مانع فرار آن‌ها می‌شود و راننده که انتظار چنین حرکتی را نداشته هول می‌شود و با دنده‌عقب حرکت می‌کند که به تصادف منجر می‌شود. تاکنون چند شاکی به کلانتری نجفی مراجعه کرده‌اند و از متهمان شکایت کرده‌اند و تحقیقات در‌این‌باره ادامه دارد.

منبع

 

اخبار

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به باربری ولیعصر می باشد.
طراحی وب سایت و اجرا توسط نعمت مرادی